DK | EN
PostIT galore.jpg

MSK-MASKINMESTRE KRIDTER KARRIEREN OP MED INNOVATION

På Maskinmesterskolen København bliver innovation taget gravalvorligt. Så alvorligt, at eleverne fra andet semester netop med stor succes har fremvist deres innovative talenter ved messen Danish Maritime Fair 2016.

Tekst og fotos: Ole Jeppesen Kommunikation

”Innovation by doing” er blevet et motto for arbejdet med innovation på MSK. Ved dette års Danish Maritime Fair på Lokomotivværkstedet i Københavns Sydhavnskvarter havde de 130 medvirkende MSK-studerende i dén grad fingrene i innovationsmaskineriet. De og deres innovative hjerner udgjorde nemlig grundmaterialet i workshoppen ’Blue Innovation Challenge 2016”.

Workshoppen løb over to lange dage fyldt til randen med læring, som de studerende normalt ikke finder i undervisningslokalerne i Lyngby. Eller som Lene Daugaard, uddannelseschef på MSK, formulerer det:

”Blue Innovation Challenge handler om at vende maskinmestrenes virkelighed på hovedet for en stund. Vi plejer jo at tænke i løsninger på veldefinerede problemer. Og det er vi rigtig gode til. Her handler det dog primært om at dygtiggøre sig i alt det, der sker – eller i hvert fald kan ske, inden en løsning manifesterer sig,” forklarer Lene Daugaard.

Realistiske cases

Tre Challenge Holders fra erhvervslivet lagde på Dag 1 ud med at præsentere tre forskellige udfordringer, som de studerende derpå skulle vælge imellem. Daspos A/S fortalte om reduktion af brandrisiko på skibe, og Martek Marine medbragte en case om risikable inspektionsmetoder i den maritime industri.

Sidst, men ikke mindst, indviede Martin Kyndi fra Tuco Marine forsamlingen i en problematik omkring transfer af personel fra servicebåd til vindmølle:

”Vi udvikler løbende på vore produkter, og i dette tilfælde bad vi de unge mennesker om inputs til en sikker løsning omkring, når servicepersonel skal fra båd til havvindmølle. Vi er selv en innovativ virksomhed, og derfor er det naturligt at deltage i initiativer som Blue Innovation Challenge. Det handler om udveksling af viden og idéer, og det er lige os,” konstaterer Martin Kyndi fra Tuco Marine.

Eftertragtet del af professionen

Deltagerne i workshoppen blev nu bedt om at dykke ned i en grundig research om eksisterende teknologi, marked og brugere, sortering af den indsamlede viden, identifikation af mulige problemer, analyse og endelig, til tydelig lettelse og begejstring for mange af de studerende, idégenerering, idéudvælgelse og prototyping.

Lektor og leder af Videnscenter for Innovation og Entreprenørskab på MSK,  Allan Larsen, arrangerede og faciliterede Blue Innovation Challenge 2016. Han ved godt, at ikke alle maskinmesterstuderende føler sig hjemme i de innovative tankebaner, men der er imidlertid ingen vej udenom:

”Den maritime industri kalder nu om dage på en anden form for management-kompetence end tidligere. Vores maskinmestre skal turde træffe beslutninger lynhurtigt og uden at have absolut sikkerhed for, at deres valg vil generere værdi her og nu,” siger han og fortsætter:

”Derudover skal de kunne begå sig og spille en rolle i innovative miljøer og kende termer og redskaber. Og endelig er det jo generelt ingen skade til at kunne pitche en rigtig god idé,” opsummerer Allan Larsen.

Tag det alvorligt, venner!

Lad os for en stund spole tilbage til begyndelsen. Inden de studerende havde tænkt så meget som én enkelt innovativ tanke, holdt formand for Maskinmestrenes Forening, Per Jørgensen, nemlig en kort velkomst- og peptalk.

”Jeg sagde til de studerende, at de skulle gribe denne mulighed for at kombinere deres arbejdsmæssige erfaring med den teoretiske viden, de har fået på studiet. De vil komme ud for lignende udfordringer fra day one i deres fremtidige jobs, og her kan de ved selvsyn konstatere, at deres kunnen allerede er kompatibel med løsningen af problematikker hentet fra virkeligheden,” forklarer Per Jørgensen.

Han er træt af den gamle 'maskinmestre med olie på fingrene'-snak og mener, at maskinmestrene reelt er 'verdensmestre i innovation':

”Maskinmestre har alle dage været innovative og kombineret sig frem til nye metoder. Om det så har handlet om damp-, diesel- eller robotteknologi, har vi skullet manøvrere rundt i ofte komplekse teoretiske og praktiske problemstillinger og om nødvendigt innovere løsningerne. Denne evne er en af hovedårsagerne til, at det går faget så godt den dag i dag – og derfor skal de studerende tage imod workshops som denne med kyshånd,” pointerer formanden.

Træt og tilfreds

På workshoppens Dag 2 snublede de gode idéer nærmest over hinanden. Bevæbnet med tusch, pap, elektronikaffald, rengøringssvampe og masser af lim og tape gik de 130 innovatører i krig med prototyperne på de nye produkter. Der var masser af inspektionsdroner, skibsmonterede fangarme til at gribe om vindmøller, apps til monitorering af last og meget, meget mere.

”Det har været hårdt, men pt. går det godt. Vores gruppe arbejder med en droneløsning til visuel inspektion af primært lastrummet, men også i engine room og ved nødsituationer. Tanken er, at de mange anvendelsesmuligheder vil gøre det lettere for en relativt konservativ branche at turde investere i den nye teknologi” siger MSK-studerende Aleksander Mikael Hedenborg, som er godt tilfreds med workshoppen:

”Det er rart. Mere af det. Jeg kommer fra håndværksverdenen og er derfor vant til at bruge hænderne. Vi arbejder med cases fra den virkelige verden, og det giver masser af stof til eftertanke. Supergod løsning at placere workshoppen her ved messen, for vi kommer ud af de vante rammer,” tilføjer Aleksander Mikael Hedenborg.

Skulderklap fra branchen

Mediehuset Maritime Danmark er arrangør af Danish Maritime Fair. Messen har ved flere lejligheder valgt at sponsorere MSK's workshop og stille lokaler gratis til rådighed.

”MSK’s meget synlige deltagelse i messen er dybt relevant. Koblingen mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutionerne er vejen frem, hvis vi skal kunne klare os i fremtidens konkurrence. Sådan er vilkårene. Det er slet og ret hele branchens fødekæde,” konstaterer René Wittendorff, CEO i Maritime Danmark.

Desuden kan de studerende på en messe som denne aktivt lægge kimen til deres fremtidige karriere, hvis de medbringer CV og visitkort og bogstaveligt talt går en tur rundt til standene og hilser på:

”Netværk er den hemmelige ingrediens, som gør springet fra nyuddannet til nyansat i en virksomhed markant nemmere. Derfor er MSK's deltagelse ved Danish Maritime Fair guld værd i mere end én forstand,” konkluderer René Wittendorff.

Besøg Facebooksiden 'Iværksætteri og idéudvikling på MSK', og se deltagernes produktpræsentationer under 'Opslag fra besøgende'.

Vinder af workshoppen blev gruppe 20 med deres 'ADMS – Automatisk Drone Monitorerings System'. Tillykke til dem - og tak til de øvrige deltagere!

---------------------------------------------------------------------------------------------- Tracking Code: Standard (Asynchronous) ----------------------------------------------------------------------------------------------