DK | EN
Gruppe1.jpg

62 nye maskinmestre i København

30. juni dimitterede 62 nyuddannede maskinmestre fra Maskinmesterskolen København. Seks af dimittender var kvindelige maskinmestre, hvilket er en usædvanlig høj andel.

Den 112. årgang af nyuddannede maskinmestre dimitterede 30. juni fra Maskinmesterskolen København. I alt 62 nye maskinmestre er hermed på vej ud på arbejdsmarkedet, og mange af de nyuddannede er allerede i job.

Dimissionen foregik på den ny adresse for Maskinmesterskolen København, som fra det kommende undervisningsår flytter fra sin hidtidige adresse på DTU til Gyrithe Lemches Vej i Lyngby.

»For første gang siden skolens etablering i 1906 har vi nu vores helt egen bygning på vores egen adresse. Derfor er det et helt specielt nyt kapitel, der begynder i skolens historie fra sommeren 2017. Vi forventer også et rekordstort antal studerende fra det nye skoleår, så vi i alt når op på 850 studerende. Det bekræfter, at maskinmesteruddannelsen er en af de store uddannelses- og erhvervssucceser i disse år. Vi ser ingen tegn på mindsket efterspørgsel efter maskinmestre eller stigende ledighed, og den høje beskæftigelse er naturligvis med til at trække endnu flere til uddannelsen,« siger rektor Erik Andreassen.

Seks af 62 dimittender er kvinder, svarende til næsten 10 procent, hvilket er en usædvanlig høj andel.

»Vi ville blive meget glade, hvis dette var en blivende tendens, men tiden må vise, om vi kan fastholde så høj en andel af kvindelige maskinmestre. Det ville være godt for både studiemiljøet og for maskinmesterfagets fortsatte udvikling, hvis vi kunne tiltrække flere kvinder til uddannelsen,« siger Erik Andreassen.

Tre nyuddannede maskinmestre

Jonas Boye Thygesen, nyuddannet maskinmester, fået job på Amagerværket
»Jeg er oprindelig uddannet automekaniker, men fik lyst til at prøve noget andet. Jeg prøvede først at blive politibetjent, men havde maskinmester som Plan B. Da det ikke lykkedes at blive politibetjent, søgte jeg ind på maskinmesteruddannelsen, og det har jeg ikke fortrudt. Tværtimod er jeg meget glad for i dag, at det blev den uddannelse. Det er en uddannelse, hvor man udvikler sig rigtig meget undervejs, og man hele tiden lærer nyt.

Jeg har særligt kastet mig over automation og regulering. Vi er et par studerende, som har deltaget i et særligt talentprojekt, hvor vi har fordybet os ekstra meget i et særligt emne, som er såkaldt fuzzy regulering. En fuzzy regulator har nemlig de fordele, at den kan håndtere ulineære processer, lange dødtider og systemændringer, hvilket jeg synes er utrolig interessant, da mange af disse processer ofte er styret af en operatør.  I forbindelse med talentprojektet lavede vi fuzzy regulatoren selvlærende, hvor vi efterviste, at den stadig kunne regulere tilfredsstillende ved systemændringer. Fuzzy regulatoren skulle bruge relativ få samples til at opfange, at processen nu var anderledes, hvorefter den så selv indstiller sine egne parametre. Til sammenligningsgrundlag benyttede vi en PID-regulator, der gik helt i selvsving efter der blev foretaget systemændringer. Så det var hvad min studerekammeret og jeg brugte sommerferien og fritiden på i løbet af 5. semester.

Jeg kan godt lide, at man får lov at afprøve tingene i praksis, og det gør man på maskinmesteruddannelsen. Det er en god kombination af teori og praksis. I vores bachelorpraktik og speciale har vi på Amagerværket lavet projekt om slaggedannelse og kedelrensning ved afbrænding af træpiller og prøvet at optimere den proces. Vi må have gjort os godt bemærket, for vi har begge fået job på Amagerværket, hvor jeg skal sidde i kontrolrummet og være med i den daglige drift. Amagerværket er en stor og spændende arbejdsplads med masser af udviklingsmuligheder, og der er samtidig et kæmpe projekt i gang med en ny stor blok, der skal fyre med træflis. Så jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang med at bruge min uddannelse i praksis. Med maskinmesteruddannelsen er der virkelig mange muligheder, som står åbne nu og muligheder for at udfordre sig selv fagligt. Så jeg fortryder ikke, at jeg har forladt autoværkstedet, tværtimod,« siger Jonas Boye Thygesen.

Samuel Andersson Moore, nyuddannet maskinmester, fået job på Vestforbrænding

»Jeg gik som arbejdsmand i et murerfirma og vidste ikke, hvilken uddannelsen jeg skulle tage. Så mødte jeg en gammel maskinmester, som sagde, at jeg selvfølgelig skulle være maskinmester. Den uddannelse havde jeg aldrig hørt om, men jeg besøgte skolen og har ikke været i tvivl siden. Det har været den helt rigtige uddannelsen for mig.

Maskinmesteruddannelsen rummer en rigtig god kombination af teknik og ledelse. Det har været en hård uddannelse, hvor man i perioder virkelig har været udfordret på både tid og forståelse. Men jeg kan godt lide, at man får en bred teknisk viden uden at blive specialist. Man kan arbejde med mange områder, både teknisk og ledelsesmæssigt. Uddannelsen er ikke bundet til en bestemt branche, så mulighederne står åbne mange steder. Og så er der jo gode jobmuligheder i øjeblikket, og det betyder også noget.

Jeg vil gerne arbejde videre med ledelse. Vi lavede bachelorprojekt hos Vestforbrænding om en vandrensningsproces, og det gik rigtig godt. Da jeg så de søgte en projektleder, søgte jeg jobbet og fik det. Så nu skal jeg til at arbejde med forskellige typer projekter, både med kraftvarmeproduktion og byggeprojekter. Det glæder jeg mig meget til. Ledelse er spændende. Jeg har noget teori med fra uddannelsen, men en god leder bliver man først ved at prøve det i praksis. Så det skal jeg begynde på nu, men maskinmesteruddannelsen giver nogle gode redskaber til at starte en lederkarriere, og oveni har Vestforbrænding hele den tekniske pallette, så man også kan udvikle sig i den retning, « siger Samuel Andersson Moore.

Sasha Krugstrup, nyuddannet maskinmester fra Maskinmesterskolen København.

»Jeg har altid villet have en teknisk uddannelse. Så mødte jeg en, der læste til maskinmester og derfor besøgte jeg skolen og sendte derefter en ansøgning. Jeg kunne godt lide, at der var både teori og praksis. De praktiske fag er gået godt, selv om jeg overhovedet ikke har nogen teknisk eller praktisk baggrund. Jeg har en HF med musikalsk linje.

Men det er gået rigtig godt hele vejen igennem. Der har været gode kammerater og gode lærere. Jeg har fået interesse for både de tekniske fag og for ledelse og det menneskelige aspekt. Jeg har været i praktik hos Chr. Hansen og lavet bachelorprojekt om vedligeholdsstrategi, og det kunne være interessant at arbejde videre med eller måske projektering. Gerne job i en større virksomhed hvor de har hele den tekniske pallette, så man kan udvikle sig fagligt, når det gælder både ledelse og det tekniske område.

Jeg var på et universitet i Malaysia på 5. semester og studerede engineering og ledelse sammen med unge fra forskellige lande i Asien, Østen og Mellemøsten, og det har virkelig givet mig blod på tanden til at komme udenlands og arbejde.

Som pige skal man ikke være bange for at overveje uddannelsen. Det er en superfed uddannelse, og arbejdet behøver ikke være beskidt eller tungt eller med beskidte negle. Man står ikke bare i et maskinrum. Der er masser af forskellige job, uanset om man vil arbejde med teknik eller ledelse. Alle muligheder står åbne, og jeg tror, der er lige gode jobmuligheder for mandlige og kvindelige maskinmestre, så der er ingen grund til, at uddannelsen skal afskrække pigerne,« siger Sasha Krugstrup.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------- Tracking Code: Standard (Asynchronous) ----------------------------------------------------------------------------------------------