DK | EN
IMG_20170912_131328.jpg

MIT HIDTIL VIGTIGSTE KARRIEREVALG

PRAKTIK I SYDKOREA. MSK-studerende Frederik Lund Hansen er bidt af en gal udlandsdansker. Sidste år tog han et udlandssemester på Korea Maritime and Ocean University. Nu er han tilbage som bachelorpraktikant i Sydkorea.

Tekst: Ole Jeppesen Kommunikation

Frederik Lund Hansen har siden 7. august haft sin vante gang på det statslige, sydkoreanske forskningsinstitut KRISO (Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering) i Sydkoreas femtestørste by, Daejeon. Her gennemfører han frem til midt oktober sit bachelorpraktikforløb samt ikke mindst selve bachelorprojektet.

”Det er et spændende og krævende forløb, og jeg nyder hvert et sekund. Jeg har fået at vide, at det er svært at komme ind som praktikant hos KRISO, så jeg kan nok blandt andet takke det netværk, jeg opbyggede under udlandssemesteret, for at det lykkedes,” kommer det uden omsvøb fra den 26-årige amagerkaner.

Vi træffer ham via en grynet Skype-forbindelse, mens han holder fyraften på sit kollegieværelse et kvarters gang fra praktikstedet.

Det statslige institut, KRISO, har eksisteret siden 1973 og er førende inden for forskning og udvikling af skibs- og havteknologi. Instituttet har som erklæret mål at ”… løse nationale problemer ved at udvikle, anvende, kommercialisere og forske i original teknologi”. Det handler mere konkret om nytænkende, miljøvenlig skibsteknologi, maritim ulykkesrespons og marine trafiksystemer, undervandsrobotter og andet udstyr.

”Stedet er perfekt i forhold til mit interesseområde, og mit bachelorprojekt er på mange måder et ønskescenarium,” opsummerer den åbenlyst begejstrede maskinmesterstuderende.

En helt anden verden – men det fungerer

Frederik har takket være sit udlandssemester i 2016 for længst indrettet sig efter den sydkoreanske kultur – herunder forventningerne på arbejdspladsen:

”Det meste af tiden føler jeg mig godt klædt på og kan fint følge med. Men nu og da bliver jeg udfordret godt og grundigt på det matematiske felt, fordi vi foretager mange beregninger ud fra omfattende data. Jeg sidder sammen med studerende, der er i gang med at skrive master, og kan heldigvis sparre med dem,” siger han – og fortsætter:

”Arbejdstiden er 9 til 18, og derefter er man ikke ret meget værd. Nogle aftener spiser jeg aftensmad ude sammen med bekendte fra kollegiet – andre gange bliver jeg hjemme og studerer på værelset. Weekenderne går med at tage ud og være kulturel – for eksempel hiking, en storbytur til Seoul – eller en tur til Busan [Sydkoreas næststørste by] for at se baseball. Så jeg får oplevet lidt ved siden af. Det er ikke kun arbejde,” forsikrer Frederik.

Kollegieværelset deler han med en lidt ældre koreansk mand, som arbejder i området alle hverdagene og drager hjem til familien i weekenderne.

”Han er ikke så god til engelsk, så det kan give nogle akavede situationer ind imellem. Vi har dog haft længerevarende samtaler via Google Translate, og det er faktisk meget hyggeligt, at jeg ikke er helt alene i et fremmed land,” siger han.

Skibsdesign fra A til Z

Projektet, som Frederik er involveret i på KRISO, bærer titlen "Delevopment of technology for floating offshore LNG bunkering system.” Det er på godt halvdansk en flydende LNG bunkering terminal – og leveres som en basic packed løsning, som bliver udviklet og godkendt til produktion.

Basic packed betyder, at skibet bliver designet ned til mindste detalje, så det efterfølgende kan laves på værftet. Det vil sige, at vi håndterer alt inden for lovgivning, tests, analyser og tegninger overalt på den flydende terminal. Derefter kan idéen sælges til kunder som en pakkeløsning, hvor alt er udviklet og godkendt,” forklarer han.

Frederiks rolle i projektet er at planlægge og udføre testen i instituttets Ocean Engineering Basin og derefter analysere det indsamlede data. Det er ikke småting, han skal tage højde for:

”Jeg kigger blandt andet på mooring lines – fortøjninger - hvor er det bedst at placere dem? Derudover handler det om følere og måleudstyr, som skal installeres på skibet samt test af, om udstyret kan give forkerte data. Jeg ser på egenskaber ved forskellige bølgelængder og -højder. Jeg måler vindmodstand ved hjælp af vindgeneratorer – og understrøm i vandet, som kan få skibet til at drive,” opremser Frederik.

Fremtiden i kikkerten

Hele tanken bag projektet er at flytte en traditionel onshore funktion ud til søs. Herved opnår man en lang række fordele. Offshore er sikkerhedsbestemmelserne eksempelvis mindre restriktive end onshore, hvilket giver en mere effektiv arbejdsgang. Derudover undgår man travlheden og overbelægningen i havnene – og man sparer sejltid til og fra en onshore terminal:

”Det er på mange måder en fremsynet løsning, og LNG er jo i sig selv fremtidens brændstof, så alt i alt er skuer vi fremad med dette projekt,” konstaterer Frederik.

Det samme gør han rent karrieremæssigt. Den internationale erfaring skal nemlig ikke gemmes væk i fotoalbums og støvede skoleprojekter – men i stedet omveksles til en international, professionel løbebane:

”Jeg er i fuld gang med at forberede tiden efter bachelorprojektet. Jeg kommunikerer via LinkedIn en masse med kontakterne, som jeg fik i løbet af mit udlandssemester - og leder efter arbejde ad den vej. Jeg har fået blod på tanden omkring at arbejde i udlandet. Det er det, der driver mit værk, må jeg sige…”

---------------------------------------------------------------------------------------------- Tracking Code: Standard (Asynchronous) ----------------------------------------------------------------------------------------------