DK | EN
lasse t. helledi.jpg

Uddannet til virkeligheden

De studerende på MSK ’s Værkstedsskole har netop præsenteret deres afsluttende projekter. Standarden og idérigdommen var tårnhøj, lyder dommen både indenfor og udenfor murene.

Af Ole Jeppesen

Værkstedsskoleforløbet på Maskinmesterskolen København har til formål at give studerende uden en erhvervsuddannelse grundlæggende håndværksmæssige færdigheder. Værkstedsskolen giver således både teoretiske og praktiske redskaber og munder ud i et projektforløb.

De studerende har netop lagt sidste hånd på deres afslutningsprojekter og præsenteret dem for offentligheden.

”Det er afsindigt flotte resultater, som de studerende har præsteret. Denne gang indgik en opgave med rod i en problemstilling fra virkeligheden, og mange studerende valgte denne opgave. Det glæder mig i sig selv, og deres løsningsforslag er virkelig godt gået,” siger uddannelseschef Annette Orup.

Byg en plastik-makulator

Opgaven, som hun henviser til, bestod i at designe og fremstille en makulator til plastik. Opgavestilleren hedder Lasse T. Helledi. Han driver firmaet Von Plast og er i øvrigt dimitteret maskinmester fra MSK.

”Jeg har en virksomhed, som upcycler genbrugsplast om til forskellige produkter. Min nuværende makulator er alt andet end perfekt, og derfor formulerede jeg i samarbejde med Annette Orup en konkret opgave til de studerende: Lav en velfungerende makulator. Jeg er meget imponeret over de unge menneskers tilgang til problemet og deres løsningsforslag. Der er bestemt noget at tage med hjem,” fastslår Lasse T. Helledi.

’Virkelige problemer’ giver engagement

En af de studerende, som så at sige bed på, er Nicklas Christensen. Hans gruppe gik til stålet på alternativ vis:

”Vi besluttede, at vi ville konstruere en plastikmakulator med én motor, én gearkasse og to shreddere [makulatorer]. Idéen var god nok, men det viste sig, at motoren ikke var stærk nok. Det har været fantastisk at arbejde med en problematik hentet fra den virkelige verden. Det gør, at man yder lidt ekstra, tror jeg,” lyder det fra en af fremtidens maskinmestre, Nicklas Christensen.

Uddannelseschef Annette Orup glæder sig over, at samarbejdet med den eksterne partner blev en succes:

”Vi synes selv, at vi er gode til det, vi gør – men når en samarbejdspartner vender tommelen opad, så er det selvfølgelig rart. Vi kan konstatere, at vi er på rette spor med hensyn til projektarbejdet på Værkstedsskolen,” siger hun.

Del jeres problemer med MSK!

Lasse T. Helledi fra Von Plast er ikke alene tilfreds med samarbejdet – han går så langt som til at anbefale en hvilken som helst virksomhed at sende reelle opgaver i retning af de studerende på MSK:

”Det er godt for alle parter. Som virksomhed får man unge, friske øjne på problemløsningen – og de studerende bliver uddannet på en måde, som modsvarer virkeligheden. Det betyder, at de får en fornemmelse af, hvad der venter dem, og hvad der forventes af dem på den anden side,” pointerer Lasse T. Helledi.

Udover flere bud på en effektiv plastikmakulator omfattede projekterne en fadølsautomat, en kafferister, en rendegraver, en avanceret gamerstol med rat, en espressomaskine – og meget, meget andet. Alt sammen kreativt og dygtigt udført.

Tillykke til hele holdet!

Fakta om Værkstedsskolen på MSK

  • Værkstedsskolen er første del af maskinmesteruddannelsen for studerende, der har gennemført en gymnasial uddannelse (STX, HTX, HHX eller HF).
  • Formålet med værkstedsskoleforløbet er at give de studerende mulighed for at tilegne sig de grundlæggende håndværksmæssige færdigheder, der har relevans for en maskinmester. Efter ni måneder på skolen skal den studerende i virksomhedspraktik for at få erfaring med den praktiske anvendelse af de håndværksmæssige færdigheder.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------- Tracking Code: Standard (Asynchronous) ----------------------------------------------------------------------------------------------